23 januari 2012

Vid fågelbordet

Nu är det snart dags för årets fågelräkning som går av stapeln sista helgen i januari! Alla som tycker det är roligt att hålla lite koll på vilka fåglar man har lockat till sin trädgård har chans att bidra till statistiken. 

Domherren är kanske den mest klassiska av alla vinterfåglar, men jag tycker att man ser den mer och mer sällan. De är lite skygga och försiktiga och kan finnas runtomkring utom just vid fågelbordet.

Domherrar (Foto Wikipedia)

Vanlig hos oss är nötväckan som tycker bäst om jordnötter och solrosfrön. Den blir lätt herre på täppan eftersom de andra fåglarna tycks ha respekt för den.


Nötväcka (Foto Wikipedia)

Riktigt olivgrön är grönfinken. Lätt att känna igen på de gula fjädrarna på vingen. Helst äter den olika sorters frön och verkar tycka bäst om att äta från marken eller från ett platt fågelbord. 

Grönfink (Foto Wikipedia)

Bara en enda gång har jag sett en stenknäck vid fågelbordet. En ganska stor fink med vackra färger och en kraftig näbb, perfekt till att knäcka hasselnötter med som tillhör favoritfödan.

Stenknäck (Foto Wikipedia)

Gråsiskan har jag bara läst om men aldrig haft på besök. Den gillar frön och kan kanske vara intersserad av kolvarna av hampafrön.

Gråsiska (Foto Wikipedia)


Riktigt nära kommer man sällan fåglarna i verkliga livet. Såhär på bild ser man hur otroligt fin blåmesens fjäderdräkt är på nära håll. 

Blåmes (Foto Wikipedia)

Har man tur kan man få besök av de näpna stjärtmesarna.

Stjärtmesar äter jordnötter (Foto Wikipedia)
Med sin mjukludna fjäderdräkt som skiftar i vitt, gammelrosa och ljust grått och med en vacker lång stjärt är den lätt att känna igen. Tror att det är den allra sötaste av alla våra vinterfåglar som vi kan bjuda till fågelbordet.

Men min absoluta favorit är tofsmesen. Så underbart kavat uppsyn, pigg och kaxig! Den tycker precis som andra mesar om både talg, kokos och jordnötter och jag blir lika glad var enda gång den dyker upp vid fågelbordet.

Tofsmes (Foto Wikipedia)

På SOFs hemsida www.sofnet.org finns mer information om fågelräkningen. Den 27:e januari öppnas web-formuläret på deras hemsida där man kan rapportera vilka fåglar man har besök av.  

Genom att bjuda på så många olika sorters fågelmat som är möjligt ökar chansen att få besök av flera olika fågelarter. Talgbollar, solrosfrön och jordnötter är stapelföda. Den vanliga vildfågelblandningen som innehåller ganska mycket havre, tycker jag inte är något vidare. Bättre att köpa frön separat och blanda själv. Kokosnötter, russin, hampafrön, ostkanter och fågelmat från zooaffären som komplement. Nigerfrön kan locka steglits och grönsiska och vissa butiker eller exempel www.vivara.se säljer specialblandningar med bland annat torkade insekter och bär för exempel rödhake.

Och hur man bjuder fågelmaten kan också ha betydelse. Ju mer varierat det är desto bättre. En del fåglar äter helst från backen eller från ett bord. Andra kan tänka sig att båda klänga och hänga för att få i sig av läckerheterna. En del är oblyga men andra vill helst äta på en skyddad plats och därför kan det kanske vara klokt att servera en del mat inne bland grenverket i någon buske eller litet träd. Finns det sen skyddande barrväxter i närheten kan även riktigt skygga fåglar våga sig fram till fågelbordet.



Stjärtmes (Foto Wikipedia)


Sökord fågelbord mata fåglar vinterfoder fåglar frön och mat till småfåglarna

16 kommentarer:

Karla sa...

Helt fantastiska bilder på så otroligt fina fåglar!!!
Jag tror jag såg en liten ...stenknäck idag i trädgården...eller nåt liknande , lite rödare en den du visar i inlägget.Men den fina blåmesen du har på bild är ENASTÅENDE vacker!Vilken blick!
Hälsningar,Karla.

Helena sa...

O hur ska jag komma ihåg den dan får skriva upp det!
Vi har alla de fåglarna du visar men stenknäcken är inte här ofta precis.
Flest är grönfinkarna.
Alla vägar där vi bor har fågelnamn o gissa vilken fågel som gett namn till vår väg?!
KRAM från mig!

M/S Design sa...

Man blir löjligt glad när man får besök av vissa fåglar...
Än så länge har det varit dåligt med roligt besök som Stjärtmes, Steglits och Domherre.
Mariana

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbara bilder på underbara små fåglar - och den där lilla lurviga saken var ju helt bedårande!

Anonym sa...

Wow! Det är fantastiska bilder! Jag älskar att titta på fåglarna ... För stenknäck har tyvärr var jag för långsam ... Gimpel paret är vacker!
Tack för info till - Hälsningar från Waldhaus, Christine

Unknown sa...

Hm... inser att jag har mycket att lära... Men de får i alla fall mat... ;)
Ha det gott,
Charlotta

Malin Fasth sa...

Vi har haft alla fåglarna utom tofsmesen vid vår fågelmatning. Stjärtmesarna är ju helt fantastiska, dom ser nästan konstgjorda ut. Och fågelräkningen är kul, perfekt för barnen också att vara med på!

Ranunkel i rabatten sa...

Men va fina fågelbilder! Har du kommit dem så nära, eller har du ett super-duper-objektiv. Jag vill också ha domherrar i trädgråden. Lyllos dig!

Snäckskalsdalen. sa...

Våra små fåglar, dom är så underbara!
Och vi matar och matar så att dom ska sjunga så fint för oss sedan.
Domherrarna brukar komma fram här när
lönnfröerna tagit slut och/eller det är riktigt kallt.
Det finns en blogg som heter Hemma hos oss som Uttan skriver i och hon bor uppåt landet (Närke/Västmanland, tror jag) och hon har steglitsar i sin trädgård och dom är ju helt fantastiskt vackra! Visste inte att vi hade så fina fäglar i Sverige, man lär sig!

Agneta kram

Inger sa...

Lärorikt, o så söta, Gråsiskan är förtjusande:)
Kram

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Visst är det mysigt med småfåglarna utanför fönstret! Är ingen stor fågelskådare själv, men vi har en jättfin bild på kylskåpsdörren från en natur-tidning som visar några vanliga arter - jättekul att försöka ta reda på vad de är för några som kommit på besök :-)

Ha det gott!
Annika

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilka fina, fina fågelbilder!! I år har jag bara haft besök av talgoxar. Och dom är liksom stammisarna :-)) Men förra året dansade den där Gråssiskan förbi några dagar. Försökte fånga den på bild, men fick bara suddiga resultat tyvärr.. Domherrar var det längesedan jag såg här tyvärr. Varje dag spanar jag mot fågelborden för att se vilka gäster man har!

Columbine var jättefin. Men inte riktigt ändå vad jag hade förväntat mig.

Kram
Charlotte

Leena sa...

Så många fina småfåglar du presenterade! Min favorit är blåmesen, den är ju vanlig förstås men jag tycker den är både vacker och tuff. Vid vårt fågelbord har vi mest talgoxar, blåmesar, grönssiskor (-sparvar?), titor (en- eller tall-, helt omöjligt att se skillnad på), nötväcka och någon enstaka domherre. Skator och kajor skrämmer vi bort men de kommer ändå ..

Lotta sa...

Underbara bilder! Jag tycker jag har rätt mycket nya besökare hos mig i år. Stenknäcken och gråsiskan t.ex och så de ljuvliga stjärtmesarna. Bergfink brukar inte heller besöka mig men i år finns det gott om dem. Kan det vara den hittills milda vintern som orsakat de nya besökarna.
Ha en fortsatt fin vecka.

Selene sa...

amazing post!!!

Gunilla sa...

Är själv en fågelälskare, föder kråkor, kajor, skator och hundrtals med småfåglar, förstår bara inte hur man ska hinna med att räkna dem alla..............